Najbliższe spotkanie robótkowe



Najbliższe spotkanie robótkowe: 29.08.2015, godzina 12:00, w naszym stałym miejscu.

Jeśli chcesz się z nami spotkać, to pozostaw w komentarzu adres mailowy lub skontaktuj się przez formularz, który jest po prawej stronie, a wyślę wszystkie potrzebne wskazówki :]

niedziela, 26 kwietnia 2009

Maczek-wzór/ Opium poppy-pattern

Tak wielkiego zainteresowania Maczkiem się nie spodziewałam :] Bardzo mi miło z tego tytyłu. Na Ravelry zostałam zasypana prośbami o wzór, w związku z tym postanowiłam moje chaotyczne notatki trochę uzupełnić i je opublikować. Od razu zastrzegam, że mam tylko jeden rozmiar- xs, co prawda moja rodzina (czytaj: mama i siostra) chca też taki sam, więc z biegiem czasu uzupełnię o większe rozmiary.

Próbka: 20o/20rz-9,5/8cm (próbka wyszła mi trochę abstrakcyjna, w robocie okazło się, ze 26rz to 10cm, polecam zrobienie własnej próbki i przeliczenie wszytskiego)
Druty:4,5, 4, 3,75 mm
Włóczka: Lorena, Madame Tricote; prawie 5 motków

Ażur:
rz1,5: wszystkie prawe
rz2, i pozostałe parzyste: wszytskie lewe
rz3: 5p, n, r2p, p
rz7: p, n, r2p, 5p

(oznaczenia: p-prawe, n- narzut, r2p-razem 2 na prawo)

Wymiary:
obwód na dole-89cm (196o)
obwód w biuście- tak pi razy drzwi 86cm (180o)
długość do pach- 38cm (105rz)
wysokość ramienia: 17cm (47rz)
obwód rękawów w najrzerszym miejscu- 29cm (61o)
obwód rękawów na dole- 25cm (53o)
wysokość główki- 13cm (36rz)
długość rękawa do główki- 30cm (75rz)

Korpus:
- robiony na okrągło
- nabrałam 194o, markery umieściłam między oczkiem 52 a 53 i 144 a 145
-15rz przerobiłam ściegiem francuskiem (same prawe)
- od 16rz (1rz ażuru)  zaczęłam ażur: pierwszych i ostatnich 11 oczek przerabiałam dalej ściegiem francuskim
- w rzędach ażuru: 18, 36, 54, 72 zamknęłam 4 oczka, tzn 1 oczko przed i za markerem
- w 90 rz ażuru rozdzieliłam przód i tył: przełożyłam przody na wielkie agrafki (dziewiarskie, chyba tak sie to nazywa fachowo) i robiłam tylko plecy

Plecy:
- na początku dwóch kolejnych rzędów (91, 92) zamknęłam 5 oczek
pachy:
- 93, 94, 95 rz: 2p, r2p, do 4 ostatnich oczek p, r2p, 2p (zostało mi 68o)
- dalej prosto przez 42 rz
- w 134 rz zaczęłam dekolt: przerobiłam 14o, 40o przełożyłam na agrafkę, dowiązałam nitkę i przerobiłam 14o
- 135, 136rz: zamknęłam od strony dekoltu po jedym oczku z każdej części na ramiona (zostało mi po 12 o na każde ramię)
-w 138 rz zamknęłam wszystkie oczka, które mi zostały

Przody: 
- robiłam dwa na raz, jedno jako odbicie drugiego, więc opiszę tylko prawy przód
pachy:  
- przełożyłam oczka z agrafek na druty, dowiązałm nitkę, i zaczęłam pachy. Robiłam je tak jak na plechach: 91rz (w przodzie lewym), 92 rz (w przodzie prawym)- zamnkęłam po 5 oczek
- 93 (pamiętaj o pierwszej dziurce na guzik!), 94, 95 rz: zamknęłam po jednym oczku (40o zostało mi na drucie dla każdego przodu)
dekolt: 
- od 97 rz zaczęłam dekolt: oczka plis przełożyłam na agrafki (dwie oddzielne)
- 99 rz; zamknęłam 5 kolejnych oczek po plisie
- 101rz zamknęłam kolejne 5 oczek (zostało mi 19o)
- co drugi rząd (w każdym nieparzystym rz) zamknęłam 1 o, powtórzyłam to 7 razy
- w 138 rz zamknęłam pozostałe oczka na drucie (12 o)

Dziurki na guziki: 
- pierwszą dziurkę zrobiłam (trochę za wysoko) na wysokości 93 rz
- drugą dziurkę w środku plisy dookoła dekoltu (7-8rz mniej więcej)

Plisa dookoła dekoltu:
- przełożyłam oczka przerabiając je, tak jak wypadały, żeby kontynuować plisę francuską, z 1 agrafki na przodzie na druty 4mm
- dobrałam 56o z nitki, którą przerabiałam oczka
- przełożyłam oczka z agrafki na plecach na drut jednocześnie je przerabiając (tzn tą samą nitką, którą nabierałam oczka, przerobiłam te z agrafki)
- dobrałam 56o
- przerobiłam oczka z agrafki na drugim przodzie
- w sumie na drucie miałam 174o
-przerabiając drugi rząd oczka: 11 i 12, 67 i 68, 107 i 108, 163 i 164 przerobiłam razem, (generalni chodzi o te oczka, które są przed i po nabraniu 56o, tak żeby przerobić je razem z pierwszym i ostatnim oczkiem, które dobrałam)
- przerobiłam 7rz ściegiem francuskim na drutach 4mm
- potem zmieniłam na druty 3,75 mm (myślę, że 3,5 też będą sensowne)
- zamiast się męczyć jak ja można zrobić plisę oddzielnie i ją przyszyć, ale ja lubię sobie życie komplikować ;) albo zabrać z dekoltu oczka (co mi wychodzi fatalnie)

Rękawy:
- nabrałam 53 o, przerobiłam 15 rz ściegiem francuskiem
- od 16 rz zaczęłam ażur (1rz ażuru)
- w rz: 12, 24, 36, 48 dodałam po 1o z każdej strony
- w 61 rz zaczęłam główkę. Dokładnej rozpiski nie podam, bo moją z 10 razy przerabiałam :/ ostateczna wersja robiona zupełnie na czuja.


Opium poppy- pattern
A lot of people asked me about pattern, so I wrote some notes. It's how I knitted it. Pattern is for size xs (EU 34)

Gauge: (is worthless) 20st/20r- 9.5cm/8cm, but during knitting it turned out that 10cm is 26rows. Ma advice is to knit your own gauge and do maths
Needles: 4,5mm, 4mm, 3,75mm
Yarn: Lorena Madame tricote (50g-150m), 5 skeins

Lace pattern: 
r1,5: k all
r2 and all even rows: p all
r3: 5k, yo, k2tog, k
r7: k, yo, k2tog, 5k

Diameters:
flat of down: 90cm (196sts)
flat of bust: 86cm (180sts)
high till armholes: 38cm (105r)
high of arm: 17cm (47r)
circumference of arm: 29cm (61st)
circumference od foreamr: 25cm (53st)
high of sleeve- 30cm (75r)
high of sleeve cup- 13cm (36r)

Torso:
- knitted without seeming
- co 196sts, place marker between st: 52 and 53, 144 and 145
- 15 rows of garter stitch border
- at 16 r start lace (1 lace row); first and last 11 st are knitted in garter stitch
- in rows: 18, 36, 54, 72  dec 1 st before and after each marker. (180sts)
- in 90 r I split fronts and back

Back:
- at begining of next 2 rows bo 5 st (91, 92 r)
- 93, 94, 95 r: 2k, k2tog, k to 4 last st, k2tog, 2k (on WS purl)
- at 134r start neckline: k14, bo 40, k14
- 135, 136r: bo 1 st at inner edge
- 138 bo all st which remains (12sts)

Fronts:
- instructions are for one front, second one is knitted as first one
armholes:
- bo 5 sts at 91row for left front and 92 row at right front
- 93 (remember to do buttonhole in this row), 94, 95 r bo 1 st (40sts remains)
neckline: 
- 97r: slip 11 sts of garter stitch on stitch holder
- 99, 101 bo 5 st
- every odd row bo 1 st, repeat 7 times
- 138r bo all remains stitches (12sts)

Neckline border:
one way: 
-pick stitches of garter border from stitch holder (11 at each side), use needles 4mm
- co 152 st
- and pick stitches from holder from other front (174 sts on needles)
- knit 7rows at garter stitch, do button hole
- change needles on smaller size (i used 3,75mm) and continue knitting at garter stitch
- bo after 8rows on smaller needles
second way: 
- co 174 stitches knit as in first way and join to torso
third way:
- pick up stitches from edge

Sleeves:
- co 53 st
- knit 15 rows in garther stitch
- 16th row- 1st row of lace
- in rows: 12, 24, 36, 48 add at each side 1 st
- start cap at row 61
- I can't write how to knit cap, because I was doing it about 6 times :/ every time it was different, and I wasn't using any pattern for this. So generally I did it on sight :]

Short instruction how calculate yourself: 

When I was trying to recalulet my gauge and diameters I did so:

  • i measure my hips (about 84 cm), than divided on 2 (42cm). So back and frons are 42 cm. But frons are two so I have to divide agan on 2. Each front is 21 cm and than I add 3 cm for each front for border. Each front is 24cm, back are 42cm
  • Second step is to measure bust (in my case it’s 80, it’s 79 but 80 is easier to count). Again I divided on 2, so back are 40 cm, and both fronts are 40. Than I divided again on 2, so each front is 20. And I add 3cm for forder. In the end it’s 23cm for each front and 40 for back

In the and I’m adding all together again. So for hips it’s 90cm, for bust it’s 86.

Next step is to do maths and count number of stitches. It depends on your gauge. Third step is to do decreasing: how many stitches you have to decrease to get from 90cm to 86cm.

9 komentarzy:

  1. Wielkie dzięki za opis. Rozmiar xs jest dla mnie zdecydowanie za mały, ale instrukcja się przyda.:)Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Ojeeeeej :) No to może, jak już zawalczę z waidomą zaległością, uda mi się załapać na większy wzór :)
    Raz jeszcze- maczek jest genialny!!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Przyjmij ode mnie wielkiego, wirtualnego buziola :) Pięknie podane wszystkie wymiary, opis aż za dokładny :]
    I niewymownie się cieszę, że noszę zbliżony rozmiar, bo nie dość,że widzę jak dzieło na ludziu wygląda, to jeszcze gotowca dostaję. Kasiorku, wielki cmok !
    Maczek jest prześlczny i jaka adekwatna nazwa. I kolor i ziarenka i całą rzeszę już oszołomił ;)))
    jo_an44

    OdpowiedzUsuń
  4. Sliczny ten sweterk. Bardzo bardzo wdzieczny! Jak sie rozgrzeje na tych listkach to na maczku skoncze. Zgadzam sie z Jo_an, nazwa idealna!
    P.S. Gratuluje tlumaczenia angielskiego

    OdpowiedzUsuń
  5. Witaj :) Pozwoliłam sobie przyznać Ci blogowe wyróżnienie, bo od dawna z przyjemnością tu zaglądam :)

    Pozdrawiam
    Kot/Wilowka :)

    OdpowiedzUsuń
  6. nie wyrobiłam się na chwalenie maczkowego przy poprzednim poście, to chwalę go teraz.
    Maczek wyszedł super, bardzo efektowny i ślicznie w nim wyglądasz :D
    wymiatasz kobieto, wymiatasz ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Maczek jest rewelacyjny i fantastycznie w nim wyglądasz. Nic dziwnego, że zostałaś zasypana prośbami o wzór.
    Sama chętnie się na niego pokuszę jak znajdę trochę czasu...

    OdpowiedzUsuń
  8. This is very pretty, thank you for sharing!

    OdpowiedzUsuń