Najbliższe spotkanie robótkowe



Najbliższe spotkanie robótkowe: 29.08.2015, godzina 12:00, w naszym stałym miejscu.

Jeśli chcesz się z nami spotkać, to pozostaw w komentarzu adres mailowy lub skontaktuj się przez formularz, który jest po prawej stronie, a wyślę wszystkie potrzebne wskazówki :]

sobota, 15 marca 2014

Ogoniasty cz1

Dziś zaczynamy! Na wstępie proszę o wyrozumiałość, bo to mój pierwszy KAL (i jako uczestniczka i prowadząca). Zastanawiałam się nad częstością pojawiania się kolejnych części i tak myślałam, że co 7-10 dni będę dodawała następny etap. Co o tym sądzicie?

To będą raczej wskazówki jak samodzielnie wydziergać sweter, a nie konkretny wzór. Same będziecie decydowały o wielu elementach, tak żeby to był WASZ sweterek. 

Moja próbka
1. Lniana, 3,25mm, 28o x 34rz
2. Lace drops, 3,75mm, 24o x 32rz (planuję użyć mniejszych drutów 3,5mm)

Ogoniasty jest na tyle łatwy do dostosowania, że nawet jeśli macie większy rozmiar niż mój (o co nie jest trudno, biorąc pod uwagę, że jestem liliputem), śmiało możecie dziergać wspólnie. Wszystkie zaczynami z tej samej liczby oczek, a rozmiar będzie determinowany przez wysokość reglanu, a co za tym idzie, ilości dodawania oczek.

Przed nabraniem oczek trzeba odpowiedzieć na jedno pytanie: jak duże chcemy mieć przody.
Jeśli takie jak u Kath (klik), to trzeba nabrać więcej oczek. A jeśli mniejsze, jak u mnie, analogicznie mniej. Kasia napisała, że nabrała 100 o. na każdy przód, a ja po 70. Oczywiście każda z Was może nabrać na przody tyle oczek ile sobie życzy. Dla ułatwienia będę operować tymi dwiema liczbami.

Decyzja podjęta?

Jeśli wybieramy mniejsze przody to nabieramy 200 o, jeśli większe 260 o (lub tyle ile chcecie na przody + 72o na rękawy i tył- opcja dla większych rozmiarów). Najpierw dziergamy prosto, to będzie "plisa". Potem podzielimy na poszczególne części i zaczniemy reglan.

Teraz czas na decyzję drugą. Jaką chcecie "plisę"  mieć.

Czy ściegiem pończoszniczym (jak u mnie), czy ażurem, czy ściegiem francuskim, czy też ściągaczem. Pełna dowolność. To Wasz sweter, i decyzja jest Wasza. Po plisie przejdziemy na ścieg pończoszniczy, ale jeśli ktoś zechce, to może dziergać francuzem. Ażur na całości raczej odradzam, bo ciężko będzie utrzymać ażur przy dodawaniu oczek na reglan.

Jeśli wybierzecie na plisę ażur, to pamiętajcie, żeby nabrać taką liczbę oczek, która będzie podzielna przez liczbę oczek powtórzenia wzoru ażuru. Tyle wstępem teoretycznym, a w praktyce: jeśli powtórzenie wzoru ażuru ma 10o, nabierzcie po 2 oczka więcej ( w pierwszym przypadku będzie 20 powtórzeń + 2o brzegowe, czyli 202o,  a w drugim 262o). Jeśli powtórzenie ma np. 12 o., to możecie nabrać trochę mniej lub trochę więcej oczek, tak aby były pełne powtórzenia. Przy mniejszych połach: (16x ażur) 192+2o. brzegowe lub (17x ażur) 204 +2o brzegowe, a przy większych (21 x ażur) 252o+ 2 brzegowe, lub (22x ażur) 264 + 2 brzegowe. Rozumiecie o co mi chodzi? Analogicznie przy innej liczbie oczek ażuru, zaokrąglamy do dołu lub góry liczbę oczek i dodajemy 2 o brzegowe. Przy pozostałych wersjach nie ma tego problemu.

Decyzja podjęta? Gotowi, do dziergania, start!
Wybranym ściegiem dziergamy przez 20-30rz (lub więcej) prosto. Te które wybrały ażur, dziergają pełne powtórzenia schematów.

Ten etap można pominąć, ale ja osobiście nie lubię jak reglanowy dekolt jest od razu, bez "plisy". Wydaje mi się, że lepiej się układa z plisą.

Kiedy skończycie plisę, to w ostatnim rzędzie (na lewej stronie) umieszczamy markery:
- oczka przodu (u każdego indywidualna liczba) dla ułatwienia używać będę 2 opcji z mniejszym i większym przodem: odpowiednio 70 lub 100 o, M (marker). W nawiasach podam liczbę oczek na rozmiary większe (myślę, że już od 40 można nabrać więcej).
- rękaw, 10 o (12 o), M
- tył 40 o (48 o), M
- rękaw 10 o (12 o), M
- przód, to co zostało, czyli 70 lub 100 o.

Kolejny odcinek za tydzień.

Jeśli macie jakiekolwiek pytania, to śmiało piszcie, albo w komentarzach, albo na maila: fiubzdziu (at) gmail (dot) com

Up date: 
-oczywiście, to 100 oczek, a nie 1000. Na moim monitorze wyglądało w porządku, więc nie sądziłam, że na innych może być problem z rozszyfrowaniem. Przepraszam za zamieszenie, już poprawiłam.
- rozmawiałam z dziewczyną, która robi większy rozmiar, bo słuszna z niej babeczka, i doszłyśmy do wniosku, że można zwiększyć spokojnie liczbę oczek na rękawy i plecy, w rozmiarach od 40. Tak wiec: na przody można nabrać ile się chce 70, lub 100 o, rękaw: 12 o, tył: 48 o, rękaw 12 o, i przód tyle co wcześniej,

47 komentarzy:

  1. ale piekny!! a kolor wyjątkowo mi się podoba. Dziękuje za wskazówki, chetnie z nich skorzystam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. ja bardzo przepraszam, bo raczej początkująca jestem, ale czy tam nie powinno być 70 ewentualnie 100 na przód, zamiast 1000? czy na rękaw aż 100 oczek? coś jakoś z zerami mi nie pasuje. proszę wybaczyć, po prostu wypatrywałam pierwszego odcinka:):):) i już jestem zwarta i gotowa by zacząć:). pozdrawiam gorąco

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no jasne że ,,o" jako oczko na końcu,:):):), w moim komputerze dopiero dopatrzyłam się różnicy. ale zamieszałam

      Usuń
    2. Dokładnie, 100 oczek :]

      Usuń
  3. to nie jest 1000 tylko 100 o, czyli oczek :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kasia ma ustawioną czcionkę gdzie zero jest takie same jak literka o. Można przywyknąć. Trzeba się tylko więcej pilnować.

    OdpowiedzUsuń
  5. No właśnie :D Jak przeczytałam 2000 oczek to już chciałam rezygnować, ale wydawało mi się to tak nieprawdopodobne, że czytałam w kółko aż zorientowałam się, ze ostatnie "0" to "o" ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. kurcze, gdybym nie była obłożona to bym już dziergała ogoniastego! ale nic to.... jeszcze nadrobię;) Kasiu, a powiedz, jak orientacyjnie oceniasz zużycie włóczki? duży rozmiar ale z przodami rozsądnymi, za to rękawek bym zrobiła może 3/4? duży rozmiar tzn 44-46.... ciekawe, ile tego lace zejdzie Tobie na 34..... :) ogoniasty w wydaniu len - śliczny! i dlatego mnie zachęcił:) bo ta wersja z rav niekoniecznie, Twój o niebo lepszy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja koleżanka, która robiła ogoniasty na rozmiar 38-40 zużyła 1,5 motka lace drops. Ja liczę, że 1 z hakiem mi wystarczy (najwyżej rękawy zrobię 3/4). Wydaje mi się, że 2-3 motki powinnaś mieć.
      Dziękuję za komplement :]

      Usuń
  7. ja jestemw trakcie ogoniastego...to moj ufok....
    robie z wełny OLIWIA.
    NAbrałam na przód po 40 o , na rękawy po 10 oczek, na tył 30 oczek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można zacząć od dowolnej liczby oczek. W sumie to wolna amerykanka ;)

      Usuń
  8. Z miłą chęcią skorzystam z lekcji, mam nadzieje ze uda mi sie dołączyć, jeżeli nie teraz to napewno wrócę "ogoniasty" jest super a wiosna, lato za pasem :). Zapraszam od czasu do czasu do siebie :) http://szydedrunik.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Kończę plisę w moim rozpinanym sweterku i na razie go odkładam a zabieram się za ogoniastego :) Postępy będę wrzucać na swojego bloga www.krzyzykowo.blog.onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  10. Jeszcze mi nie przyszła włóczka :( Ale jak tylko ją odbiorę to zbieram się za nadrabianie zaległości!

    OdpowiedzUsuń
  11. W pierwszej chwili Kasiu zwątpiłam ;) w życiu nie nabrałam 1000 oczek na drut, nawet nie wyobrażam sobie takiej ilości, hiii dopiero po chwili doszło do mnie, że to 100 o jest - bardzo mylące te liczby.
    Z wielką przyjemnością będę dziergać wspólnie z Tobą:)
    Pozdrawiam, Marlena

    OdpowiedzUsuń
  12. Chętnie wystartuję z ogoniastym:-))) Włóczka czeka na przewinięcie i startuję!!!

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam pod ręką Lace Drops, czy 3 precelki wystarczą na 38? Chętnie podjęłabym się wspólnego dziergania. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że 3 powinny wystarczyć.

      Usuń
  14. Ha, to może ja też. tylko dziś nie mam żadnej włóczki w wystarczającej ilości, trzeba będzie szybko coś domówić...
    Pozdrawiam,
    m.

    OdpowiedzUsuń
  15. Tym razem będę tylko kibicować, ale może kiedyś sięgnę po te Twoje posty... już kiedyś chciałam mieć tego typu sweter, nawet kiedyś zaczęłam, ale skończyło się na niczym ;)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  16. Podoba mi się ten Twój sweter :)
    Dziergać go nie będę, bo to nie mój styl, ale z chęcią będę śledzić poczynania innych.
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  17. mam prośbę... podaj proszę w centymetrach ile mają przody w Twoim sweterku. Będę robić z innej włóczki, na cieńszych drutach, więc muszę sobie odpowiednio przeliczyć oczka... tylko nie wiem ile mają mieć przody. Nie chcę przesadzić z ich długością. Z góry dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  18. No to ruszyłyśmy, bardzo to ekscytujące jak się ma świadomość ,że robimy razem i można zaglądnąć, podglądnąć, zapytać. Jako osoba z poważnym stopniem uzależnienia robię dwa ogoniaste: jeden z lnu, a drugi z baby alpaki lace. Na alpace koralikuję dodatkowo. Obydwa ogoniaste są pierzaste czyli robię na drutach nr 3, muszę więc szybko manewrować żeby za Wami nadążyć. Poślę zdjęcia jak chcecie zobaczyć.Pozdrawiam druciarsko, a Ciebie Kasiu szczególnie i dziękuję za inspirację!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gabrielo, jak najbardziej dziel się zdjęciami!

      Usuń
    2. Też jestem ciekawa :)

      Usuń
  19. Rozpoczęłam ogoniastego. Zapraszam do podglądania do mojego bloga radosnatworczosc14.blogspot.com .Pozdrawiam. Dziękuję za motywację.

    OdpowiedzUsuń
  20. Czy ktos nabieral 272 oczka? Jesli tak, to jaka wyszla Wam dlugosc czy raczej szerokosc plisy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziewczyna ze spotkań białostockich nabrała 272o, szerokość przodów zrobiła na 100 o każdy.

      Usuń
    2. Ja też tak nabrałam, ale zastanawiam się nad tym ile to wyszło w cm?

      Usuń
    3. 272 oczka, żeby nie było wątpliwości ;)

      Usuń
    4. Tego nie wiem. U mnie przy 70 oczkach, wyszło ok 32-33 cm na drutach 3,25mm

      Usuń
  21. Włóczka przeleżała rok! Ale się doczekała;) Oczka nabrane, kawałek pliski już jest, markery rozmieszczone. Zastanawiam się tylko czy te 20-30 rzędów to jednak nie jest zbyt dużo... Na razie mam 11 i wydaje mi się, że w zupełności wystarczy:) Robię Lace Drops, drutki 3,5. Czy ktoś jeszcze leci z tą "rozbiegówką" całe 20 rzędów?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tez mam takie wrazenie, ze 20-30 rzedow bedzie za duzo, ja jestem przy 10-tym i mam dobre 2,5 cm

      Usuń
    2. Jeśli uważacie, że 10 rz wystarczy, to tyle zróbcie.

      Usuń
    3. ja w "rozbiegówce" przerobiłam 12 rzędów

      Usuń
  22. I ja, ja też zacznę...tylko chyba nie dziś...i pewnie nie jutro, ale zacznę, bo bardzo mi się podoba to wspólnotowe wręcz dzierganie TEGO sweterka :) Nawet włóczkę już mam :)

    OdpowiedzUsuń
  23. ile wloczki by trzeba mniej wiecej? Chyba nie mam w moich skromnych zapasach nic odpowiedniego....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zależy od rozmiaru, od wielkości przodów i od włóczki. Z LAce Drops robiła moja koleżanka, jak już pisałam to wielokrotnie wcześniej, rozmiar 38/40 i zużyła 1,5 motka. Myślę, że dla bezpieczeństwa 2-3 motki można mieć. A jak z innej włóczki to pewnie ok 500g

      Usuń
  24. Mam w planach wydzierganie ogoniastego z włóczki "Czterdziestka" ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Świetny sweterek, dziś zajrzę do sklepu i pooglądam włóczki ;)

    OdpowiedzUsuń
  26. Pytanie mam. Nie znam włóczki drops lace, chodzi o tą, która w 100 g ma 800m? Tam podany jest rozmiar drutów 3 mm. Czy tą włóczką robi się pojedynczo?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Inne niż ta nie znam. Czy pojedynczo czy nie to zależy od Ciebie. Ja robię pojedynczo na 3,25. Ale jeśli nie chcesz efektu lekkiego i zwiewnego, to możesz na mniejszych robić. Jak już pisałam wielokrotnie, dobór włóczki, drutów, wielkości przodów to jest indywidualna sprawa.

      Usuń
    2. Wiem, że pytanie infantylne, ale nie jestem na bieżąco w rodzajach włóczek. Nie bardzo wiedziałam, czy nazwa oznacza gatunek ,czy nazwę własną włóczki. Stąd pytanie. Rozumiem, że włóczki, które nie dają się blokować, odpadają

      Usuń
  27. Przepiękny <3
    Sama się jeszcze nie odważę, ale zapiszę na przyszłość.

    OdpowiedzUsuń